Förkortad tapp.

Igår var jag inne på sjukhuset och mätte tappen. Kändes bra att jag litade på min magkänsla och sökte då det visade sig att tappen blivit 6mm kortare sedan förra mätningen för 10 dagar sedan. Ny mätning igen nästa torsdag i samband med rutinultraljud. Känner mig inte lugnare efter besöket, men tacksam att dom flesta läkare jag träffat på kvinnokliniken och kvinnohälsan har varit väldigt förstående och uppmuntrar mig att söka så ofta jag känner. För att citera läkaren jag träffade idag "vi ser hellre att du ringer tre gånger om dagen och att allt ser bra ut än att du avvaktar och att det sedan inte finns något att göra..." 

 

Jag googlade (trots Google förbud från kuratorn) på livmodertappen och hittade en bra artikel som ni kan läsa om ni vill veta mer om vad det innebär med en förkortad tapp, det är bra även för er som inte varit i riskzon tidigare att be att få tappen mätt någon gång under graviditeten. Här kommer ett litet utdrag ur artikeln:

 

"Forskning har visat att cervix längd är en betydande prediktor för tidig födsel. Livmoderhalsen är den nedre, smala delen av livmodern där den förenar sig med slidan. Att ha en förkortad livmoderhals för tidigt återspeglar tidiga utplåning eller gallring, i livmoderhalsen, skapa risk för prematur födsel. Ju kortare livmoderhalsen är, desto större är risken för för tidig födsel.

 

Normal cervix längd mitten av graviditeten är 30 till 40 millimeter. Kvinnor med en cervix längd under 30 millimeter kan kräva närmare observation eller test på grund av deras risk för spontan tidig födsel, även om många kvinnor med en kort livmoderhals fortfarande leverera sikt. Din läkare kan identifiera en förkortad livmoderhals genom mätningar under andra och tredje trimestern av graviditeten.

 

Om din läkare anser att du har en förkortad livmoderhals, kommer du att observeras närmare under hela graviditeten, och det finns flera behandlingsalternativ som kan rekommenderas. Nyare forskning har visat en minskning av för tidig födsel med användning av progesteron terapi hos vissa kvinnor.

 

Cervikal cerclage är en annan behandling som har visat betydande minskningar av prematura födslar och spädbarnsdödlighet. Cerclage är ett kirurgiskt ingrepp som innebär att placera en söm genom livmoderhalsen, i huvudsak sy det stänger för att förhindra den från att öppnas för tidigt..."

 

Status för dagen är att min tapp är 30mm, den har legat på stadiga 36mm alla andra mätningar, men ännu är det ingen större fara. Sedan v.13 har jag tagit tillskott av progesteron för att hålla tappen lång och stark. Minskar tappen i längd yttetligare finns möjligheten att sätta ett cerclage (om det inte är för långt fram i graviditeten.) idag blev det mer ett fakta inlägg, men jag orkar inte formulera min oro just nu så nu vet ni kanske lite mer om tappen som är en viktig del i mitt liv just nu :) 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0